Home

Het podium klaarmaken voor Pärt über Bach

17 oktober 2024

Foyer Deck 1 in het Muziekgebouw is een beest op zich.

Het is een ruimte die geheimen fluistert in echo’s, met glazen en metalen oppervlakken die dol zijn op pingpong spelen met geluidsgolven. Terwijl ik alles klaarmaakte voor Michel Khalifa’s introductie op “Pärt über Bach”, moest ik glimlachen om de vertrouwde uitdaging.

Mijn geheime wapen is een monitorluidspreker die recht op de spreker is gericht. Het is alsof je ze een audio-reddingslijn geeft in een zee van galm. Zonder zou arme Michel overgeleverd zijn aan geluid dat als een dolgedraaide flipperkast van elk oppervlak kaatst. Maar hiermee snijdt zijn zachtaardige wijsheid door de ruis, helder als een klok.

Over Michel gesproken, wat een prachtmens. Zijn kennis van muziek is zo uitgestrekt als de Noordzee, maar hij draagt het zo licht als een veertje. Toen hij aan zijn praatje begon, keek ik toe vanaf mijn plek, altijd klaar om een niveau aan te passen of een probleempje op te lossen.

Toen kwam er een moment dat me bij zal blijven. Toen ik een fragment van Pärt’s muziek afspeelde, sloot Michel zijn ogen. Het was alsof je iemand een andere wereld ziet binnenstappen. Pärt’s noten vulden de ruimte, en Michel… nou, hij leek te zweven. Het was een herinnering aan waarom we dit werk doen - om deze kleine momentjes van magie te creëren.

Het hoogtepunt van de intro was ongetwijfeld de muziekvideo voor Amsterdam Sinfonietta. Zodra die begon, kon je de energie in de ruimte voelen verschuiven. Het publiek leunde voorover, geboeid door de strakke zwart-wit beelden die perfect synchroon dansten met Bach’s tijdloze noten. Het was popart ontmoet klassieke meesterlijkheid, en het werkte verbluffend goed.

Toen de video eindigde en Michel afsloot, hing er een voelbare spanning in de lucht. De intro had zijn werk gedaan - het publiek voorbereid op de klankreis die zou volgen. En ik? Ik was al mentaal bezig met de afbouw, met dat vertrouwde gevoel van voldoening en verwachting.

Weer een dag, weer een geluidsuitdaging overwonnen. In de wereld van live evenementen noemen we dat een goed begin.

https://www.muziekgebouw.nl/nl/agenda/14068/amsterdam-sinfonietta-candida-thompson-simone-lamsma/part-uber-bach

Concertzalen

FOH + monitors op je bestaande PA. Mijn goede voorbereiding is het halve werk. Luisteren—niet alleen naar de zaal, maar vooral naar de artiesten—is mijn kracht.

  • Ervaren met Yamaha, Meyer, Midas, L-Acoustics...
  • Snel resultaat met soca's en goed kabelmanagement
  • Backup-plan vóór het publiek binnenloopt

Festival side-stages

Jij focust op het hoofdpodium, ik run de foyer- of tweede stage alsof het de main-show is. Koppeling via Dante of analoog, en ik houd WhatsApp open voor snelle cues.

  • "Ik heb tóch nog een audio fragment" is geen probleem
  • Eigen laptop met offline editor & multitrack-recorder
  • Video instarts of simpel licht doe ik ook

Zakelijke panels

Sprekers zijn verstaanbaar, geen rondzingende headsets en een opname die direct naar de cutter kan. Ik regel de zenders én time de cues zodat de regisseur kan ademen.

  • DPA headsets & lavs professioneel gemonteerd
  • Wireless Workbench frequentie-coördinatie
  • Redundante 2-track & multitrack-recording
tags: muziekgebouw amsterdam klassiek hedendaags geluidstechniek