Home

Openingsavond van de Cello Biënnale 2024

31 oktober 2024

Mijn vingers zweefden boven de Yamaha CL5 console in de Grote Zaal van het Muziekgebouw, een volle zaal voor me, en de uitzendtechnicus van Radio 4 klaar in hun cabine.

Jaren van inladen, soundchecks en voorstellingen hadden naar dit moment geleid - het mixen van front of house voor de openingsavond van de Cello Biënnale.

Het paarse licht baadde het podium terwijl Nicolas Altstaedt en Thomas Dunford openden met von Westhoff’s Tourbillon. Elke wissel verliep vloeiend als water, dankzij Seth Mook’s orkestratie backstage. Onze intercom kraakte met snelle bevestigingen terwijl artiesten het podium op en af gingen - een dans die we hadden gerepeteerd maar die ons nog steeds scherp hield.

Toen kwam Kris Berry met haar kwartet. Soms staan de sterren goed en werkt alles gewoon. Haar stem had nauwelijks aanpassing nodig - slechts een zachte afvlakking in de hoge frequenties om de helderheid van onze PA te temmen. De DPA 4099’s vingen elke nuance van de instrumenten, elk in perfecte balans.

De avond stroomde van intieme duetten naar de volle kracht van Cello Octet Amsterdam. Arvo Pärt’s Silouan’s Song vulde de zaal met buitenaardse harmonieën. Elke overgang bracht nieuwe uitdagingen - van Nesrine’s betoverende zang tot de ingewikkelde balans van Glière’s celloduetten tussen Pieter Wispelwey en Stefano Bruno.

Boven ons hingen de microfoons van Radio 4 aan het plafond, die niet alleen het directe geluid van onze Rio stagebox vastlegden maar ook de levende, ademende sfeer van de ruimte zelf. Het samengaan van zaalsound en uitzending was als het mixen van twee parallelle universums - elk met zijn eigen eisen voor perfectie.

Toen het Nederlands Blazers Ensemble het podium betrad voor de finale, was hun energie aanstekelijk. Hun reizende technicus duwde de niveaus hoog, maar soms moet je het visie van een andere professional vertrouwen en de muziek voor zichzelf laten spreken.

Concertzalen

FOH + monitors op je bestaande PA. Mijn goede voorbereiding is het halve werk. Luisteren—niet alleen naar de zaal, maar vooral naar de artiesten—is mijn kracht.

  • Ervaren met Yamaha, Meyer, Midas, L-Acoustics...
  • Snel resultaat met soca's en goed kabelmanagement
  • Backup-plan vóór het publiek binnenloopt

Festival side-stages

Jij focust op het hoofdpodium, ik run de foyer- of tweede stage alsof het de main-show is. Koppeling via Dante of analoog, en ik houd WhatsApp open voor snelle cues.

  • "Ik heb tóch nog een audio fragment" is geen probleem
  • Eigen laptop met offline editor & multitrack-recorder
  • Video instarts of simpel licht doe ik ook

Zakelijke panels

Sprekers zijn verstaanbaar, geen rondzingende headsets en een opname die direct naar de cutter kan. Ik regel de zenders én time de cues zodat de regisseur kan ademen.

  • DPA headsets & lavs professioneel gemonteerd
  • Wireless Workbench frequentie-coördinatie
  • Redundante 2-track & multitrack-recording