Deze herfst ben ik op tournee, niet met de gebruikelijke synthesizer-overladen DJ of rockband, maar met het iconische konijntje zelf—Nijntje!
Of zoals ze in het Engels zeggen, Miffy. In plaats van stroboscooplampen en rookmachines rol ik door A-lijst theaters door heel Nederland om ervoor te zorgen dat de allereerste theaterervaring voor de kleintjes onvergetelijk wordt. En, uiteraard, om het fantastisch te laten klinken.
Waarom Nijntje?
Eerst even dit. Dit is niet zomaar een kindervoorstelling; dit is hoogstaande kunst voor het publiek met korte beentjes. De tournee is een geesteskind van tekstschrijver Ivo de Wijs, die een heerlijk nieuw verhaal heeft gemaakt, en jonge regisseur Naomi van der Linden (mijn overbuurvrouw, hoi!), die de boeken heeft omgetoverd tot een fris, levendig podiumspektakel. We hebben het over een avontuur vol vrolijke liedjes en dansjes die kinderen én hun ouders van begin tot eind geboeid houden.
Meerdere oren… eh, petten op!
Tijdens deze tournee draag ik als hoofd- en enige geluidstechnicus meerdere petten. Ik ben niet alleen verantwoordelijk voor de kraakheldere klank, maar ook voor het ritme van de show via QLab. En voor de ontvangers van de draadloze dpa-microfoons. Laten we zeggen dat ik mijn handen vol heb. En ja, af en toe gaat er iets niet zoals gepland.
Je zou denken dat het allemaal leuk en aardig is, tot je beseft dat zes acteurs het podium delen met omnidirectionele microfoons. Dicht bij elkaar en open microfoons? Een recept voor rampspoed als je niet oppast. Ik heb geprobeerd die uitdaging om te toveren tot een auditieve speeltuin. Het geluid is zo helder als een zomerdag, zelfs wanneer de acteurs praktisch in elkaars oren fluisteren. Daarnaast heb ik het stemkanaal volledig gescheiden van het hoofd-links en -rechts, waar de muziek zit.
Publieksreacties: een achtbaan
De giechels en het applaus komen in alle soorten en maten, afhankelijk van waar we zijn. Rotterdam had een levendig (maar zich goed gedragend) publiek, terwijl Utrecht wat rustiger was. Mijn persoonlijke favoriet? Het hartverwarmende lied Wat een tempo heeft de tijd, waarin Nijntjes ouders terugkijken op hun leven. Eerlijk gezegd, het heeft een emotionele lading.
Highlights van de locaties
Elke locatie heeft zijn eigenaardigheden, maar de Nieuwe Luxor in Rotterdam was een echt genot voor mij. Het Alcons Audio-geluidssysteem is een droom. Helder, schoon en geen spatje feedback—precies zoals audio zou moeten zijn. Dat gezegd hebbende, we spelen in enkele toptheaters, waaronder de Koninklijke Schouwburg in Den Haag, Stadsschouwburg Utrecht, Theater aan het Vrijthof in Maastricht en DeLaMar in Amsterdam.
Leuke dingen achter de schermen
En hier is de speelse kers op de taart: voor Nijntjes verjaardagsscène smokkelden we een enorm boeket met heliumballonnen aan de rechterkant van het podium. De acteurs waren net zo verrast als het publiek en improviseerden zelfs met het zwevende spektakel. Dat noem ik een spontane uitbarsting van vreugde!
Deze tournee houdt me bezig tot de zomer van 2024, maar we hebben flinke pauzes zodat ik andere klussen kan doen. Als je kleintjes hebt—of als je fan bent van Dick Bruna’s charmante universum—pak dan je kaartjes en je Nijntje-knuffels. Tot in het theater!