Home

O táxi n.º 9297: Een auditieve tijdreis

3 april 2024

Vandaag was het Muziekgebouw het toneel van een betoverende voorstelling genaamd O táxi n.º 9297. Het was een orkestrale vertelling die verweven was met de gelijknamige stomme film, een meesterwerk uit 1927.

Als allround geluidstechnicus omvatte mijn rol het volledige spectrum van dit auditieve spektakel, van de load-in en opbouw op 2 april tot het zorgen dat elke noot en elk geluidseffect perfect overkwam tijdens repetities en de live voorstelling.

Een symfonie van stilte wacht: De voorstellingsrust van ‘O táxi n.º 9297’. De stilte voor de muzikale storm: Het klaarmaken van het podium voor ‘O táxi n.º 9297’ in het Muziekgebouw.

Het aansluiten van ongeveer 20 microfoons, elk bestemd om de unieke klankkleur van instrumenten zoals trompetten, klarinetten, fagotten, de fluweelachtige toon van marimba’s en een heel universum aan percussie vast te leggen, was bepaald geen kleinigheid. Het was een taak die alleen geëvenaard werd door het talent van de musici met wie ik het genoegen had samen te werken.

Hun vakmanschap was indrukwekkend. Terwijl ze een eclectische mix van rekwisieten hanteerden voor foley – de kunst van het creëren van live geluidseffecten – brachten de musici de film echt tot leven en creëerden ze een meeslepend geluidslandschap dat ons allemaal terugvoerde naar de bruisende jaren ‘20.

Het zijn klussen als deze, waar techniek traditie ontmoet en waar elke geluidsgolf een draad is in het weefsel van een lang vervlogen tijdperk, die me herinneren waarom ik verliefd werd op geluidstechniek. Elke microfooncheck, elke kabelverbinding, elke soundcheck – het is allemaal onderdeel van de magie.

https://www.muziekgebouw.nl/nl/agenda/12645/united-instruments-of-lucilin/o-taxi-n-o-9297-1927

Concertzalen

FOH + monitors op je bestaande PA. Mijn goede voorbereiding is het halve werk. Luisteren—niet alleen naar de zaal, maar vooral naar de artiesten—is mijn kracht.

  • Ervaren met Yamaha, Meyer, Midas, L-Acoustics...
  • Snel resultaat met soca's en goed kabelmanagement
  • Backup-plan vóór het publiek binnenloopt

Festival side-stages

Jij focust op het hoofdpodium, ik run de foyer- of tweede stage alsof het de main-show is. Koppeling via Dante of analoog, en ik houd WhatsApp open voor snelle cues.

  • "Ik heb tóch nog een audio fragment" is geen probleem
  • Eigen laptop met offline editor & multitrack-recorder
  • Video instarts of simpel licht doe ik ook

Zakelijke panels

Sprekers zijn verstaanbaar, geen rondzingende headsets en een opname die direct naar de cutter kan. Ik regel de zenders én time de cues zodat de regisseur kan ademen.

  • DPA headsets & lavs professioneel gemonteerd
  • Wireless Workbench frequentie-coördinatie
  • Redundante 2-track & multitrack-recording
tags: muziekgebouw amsterdam orkest