Home

Een onvergetelijke avond met Karima El Fillali

20 mei 2024

Vanavond was het Muziekgebouw in Amsterdam het toneel van een buitengewoon optreden van Karima El Fillali.

Als stagehand en geluidstechnicus voor dit evenement werd ik gegrepen door de verbluffende mix van trip-hop en Arabische poëzie die de Grote Zaal vulde.

De avond begon met een introductie door Mohamedou Ould Slahi op Foyerdeck 1, waarvoor ik het geluid verzorgde. Terwijl het publiek plaatsnam, groeide de spanning voor wat een bijzonder hoofdprogramma zou worden dat om 20:15 begon.

Karima El Fillali, begeleid door Stijn van Beek op live elektronica, low whistle en uilleann pipes, Marcos Baggiani op drums en percussie, en Jamil al Asadi op qanun, gaf een optreden dat niets minder dan magisch was. Haar stem, een natuurkracht, bracht de eeuwenoude soefi-poëzie van Ibn Arabi, Mansur al-Hallaj en Rabia al-Adawiyya tot leven, naadloos vermengd met moderne muzikale elementen.

Wat dit concert nog bijzonderder maakte, was de reactie van het publiek. Het is zeldzaam dat een publiek tijdens een concert opstaat, maar zo groot was de kracht van Karima’s optreden dat ze niet konden blijven zitten. De 4DSOUND-installatie voegde een extra ruimtelijke dimensie toe, die de luisteraars omhulde in een cocon van geluid die zowel meeslepend als transformerend was.

Haar stem, krachtig en evocatief, steeg op door de zaal en liet iedereen in verwondering achter. De mix van traditionele Arabische muziek met hedendaagse invloeden creëerde een unieke en betoverende ervaring die diep resoneerde bij alle aanwezigen.

De gehele productie was een bewijs van de vaardigheid en het kunstenaarschap van iedereen die erbij betrokken was, van de muzikanten tot de technische crew. Deel uitmaken van het opbouw- en afbreekproces, en het verzorgen van het geluid voor de introductie, stelde me in staat de enorme inspanning en toewijding te waarderen die nodig waren om deze avond tot een succes te maken.

Karima El Fillali’s optreden in het Muziekgebouw was een onvergetelijke ervaring, een perfecte fusie van verleden en heden, traditie en vernieuwing. Haar muziek, vol passie en emotie, liet een blijvende indruk achter bij allen die het geluk hadden erbij te zijn.

Concertzalen

FOH + monitors op je bestaande PA. Mijn goede voorbereiding is het halve werk. Luisteren—niet alleen naar de zaal, maar vooral naar de artiesten—is mijn kracht.

  • Ervaren met Yamaha, Meyer, Midas, L-Acoustics...
  • Snel resultaat met soca's en goed kabelmanagement
  • Backup-plan vóór het publiek binnenloopt

Festival side-stages

Jij focust op het hoofdpodium, ik run de foyer- of tweede stage alsof het de main-show is. Koppeling via Dante of analoog, en ik houd WhatsApp open voor snelle cues.

  • "Ik heb tóch nog een audio fragment" is geen probleem
  • Eigen laptop met offline editor & multitrack-recorder
  • Video instarts of simpel licht doe ik ook

Zakelijke panels

Sprekers zijn verstaanbaar, geen rondzingende headsets en een opname die direct naar de cutter kan. Ik regel de zenders én time de cues zodat de regisseur kan ademen.

  • DPA headsets & lavs professioneel gemonteerd
  • Wireless Workbench frequentie-coördinatie
  • Redundante 2-track & multitrack-recording