Terwijl de Grote Zaal van het Muziekgebouw langzaam donker werd, was het podium klaar voor een avond met Carl Orff’s Carmina Burana. Maar buiten de schijnwerpers speelde zich nog een andere symfonie af - ons backstage ballet van geluidstechniek.
Het voorspel: Load-in
De dag begon uiteraard weer met alles uit de trailer halen en opbouwen in de Grote Zaal. Te midden van de georganiseerde chaos had elke kabel, elke microfoon en elk stuk apparatuur zijn plek. Terwijl de piano’s werden gestemd en het slagwerk werd opgesteld, voelde ik de tastbare spanning van het gezelschap. De uitdaging? Het balanceren van het geluid van een 40-koppig tienerkoor, een 40-koppig volwassenenkoor, naast twee vleugels en een verzameling slaginstrumenten. Challenge accepted! Ik putte uit mijn ervaring en intuïtie om ervoor te zorgen dat elke noot het publiek zou bereiken.
De uitvoering: Een klankmatige reis
Toen de lichten dimden klonken de eerste noten van O Fortuna door de zaal en het is misschien cringe, maar ik kreeg toch kippenvel. De kracht van Jeannette van Schaiks sopraan, de diepte van Raoul Steffani’s bariton en de helderheid van Jan-Willem Schaafsma’s tenor - allemaal werden ze akoestisch verspreid door onze majestueuze Grote Zaal. En laten we de piano’s niet vergeten, onder de meesterlijke beheersing van Scholtes & Janssens, die zich door Orff’s veeleisende partituur weefden. Het was opwindend om de onzichtbare hand te zijn die deze auditieve ervaring begeleidde.
De toegift: Load-out
Terwijl het laatste applaus nog nagalmde, begon de onbezongen symfonie van de load-out. Met een knikje en een blik ontmantelden de crew en ik het podium met de efficiëntie van een goed geoliede machine. Elke microfoon, elke kabel was een herinnering aan de uitvoering van die avond, zorgvuldig ingepakt voor de volgende show. Onze ‘H’ en ‘K’ Steinways werden voorzichtig op hun respectievelijke plaatsen teruggezet.
Overpeinzingen in de stilte
Staand in de nu lege Grote Zaal, overdacht ik de avond. In de echo’s van de stilte kon ik nog steeds de overblijfselen van Carmina Burana horen. Het was een herinnering aan de vluchtige aard van live optredens - intens, krachtig en kortstondig. Maar voor diegenen van ons achter de schermen komt de voldoening van het weten dat we een cruciale rol hebben gespeeld in het tot leven brengen van deze momenten van intense vreugde.
https://www.muziekgebouw.nl/nl/agenda/13525/pianoduo-festival-amsterdam/carmina-burana-van-orff