Home

Dekmantel aan 't IJ: Legendarische Pioniers

31 juli 2025

Soms gebeuren de mooiste momenten als je ze het minst verwacht. Tijdens mijn werk als A2 voor Dekmantel aan ’t IJ ontdekte ik dat legendes van de elektronische muziek verfrissend menselijk zijn.

The Orb’s rider bevatte een ongewoon verzoek: “WALK IN/CHANGEOVER MUSIC. PLEASE HAVE THE FOH ENGINEER ACCESS ALEX’S ONLINE RADIO STATION AT WNBC.LONDON, SCROLL DOWN TO THE SHOW ‘DUB REBELS ON PATROL’ THIS IS A 4HR STREAM THAT CAN BE RUN AND USED FOR WALK IN & SET CHANGES..”

Vier uur perfecte dub, rechtstreeks van Alex Paterson zelf. Terwijl de zaal vulde met dat diepe, hypnotiserende ritme, kon ik niet anders dan glimlachen om de ironie - hier was ik, een housefanaat die openlijk EDM verafschuwt, volledig opgaand in deze zorgvuldig samengestelde geluidsreis.

The Orb opende met een DJ-set, leverde niets anders dan een schoon LR master signaal dat we rechtstreeks in de QSC en het huissysteem patchten. Maar wat een systeem was het - drie J-subs per kant, zes totaal, plus onze d&b V-series line array. The Orb had zelfs hun eigen drie-element V-series array als booth monitors, drie per kant. Het was LUID. Prachtig, aardeschokend luid.

De echte verrassing kwam tijdens de ombouw. Leftfield’s FOH-engineer kwam naar me toe, duidelijk onder de indruk: “Die walk-in muziek - waar heb je die vandaan?” Toen ik uitlegde dat het The Orb’s eigen “Dub Rebels on Patrol” stream was, lichtte zijn gezicht op. We praatten over de selectie, de perfecte flow, hoe het de hele sfeer voor die avond zette.

Leftfield bracht een volledige productie mee - drums, keyboards, zang, en een berg aan gear. De ombouw was krap, op het stressvolle af, maar hun roadies kenden hun vak. We speelden het klaar, transformeerden de ruimte van ambient dub playground naar volledige elektronisch aanvalsparcours in recordtijd.

Wat me het meest opviel waren de artiesten zelf. Gewoon een paar Engelse jongens, oprecht nieuwsgierig naar ons werk, vragend over de venue, de opstelling, ons perspectief op het festival. Geen pretentie, geen rockstergedrag - gewoon gepassioneerde muzikanten geïnteresseerd in het vakmanschap van live geluid.

Dit is waarom ik van live muziek hou, ongeacht het genre. Elke artiest die het absolute beste geeft in een live setting creëert iets transcendents. Of het nu house is, klassiek, of 90s elektronische pioniers, die menselijke verbinding door geluid is onvervangbaar.

De festivalenergie was voelbaar door het hele Muziekgebouw. Polsbandje-dragende festivalbezoekers die op alle tijden binnenstroomden, productiecrews die tussen venues heen en weer schoten, die elektrische buzz van iets speciaals dat gaande is. Onderdeel zijn van het grotere Dekmantel ecosysteem, met meerdere venues rond het IJ, maakte dat de avond voelde alsof we bijdroegen aan iets groters dan alleen één show.

https://www.muziekgebouw.nl/en/agenda/dekmantel-aan-t-ij-6hqz

Concertzalen

FOH + monitors op je bestaande PA. Mijn goede voorbereiding is het halve werk. Luisteren—niet alleen naar de zaal, maar vooral naar de artiesten—is mijn kracht.

  • Ervaren met Yamaha, Meyer, Midas, L-Acoustics...
  • Snel resultaat met soca's en goed kabelmanagement
  • Backup-plan vóór het publiek binnenloopt

Festival side-stages

Jij focust op het hoofdpodium, ik run de foyer- of tweede stage alsof het de main-show is. Koppeling via Dante of analoog, en ik houd WhatsApp open voor snelle cues.

  • "Ik heb tóch nog een audio fragment" is geen probleem
  • Eigen laptop met offline editor & multitrack-recorder
  • Video instarts of simpel licht doe ik ook

Zakelijke panels

Sprekers zijn verstaanbaar, geen rondzingende headsets en een opname die direct naar de cutter kan. Ik regel de zenders én time de cues zodat de regisseur kan ademen.

  • DPA headsets & lavs professioneel gemonteerd
  • Wireless Workbench frequentie-coördinatie
  • Redundante 2-track & multitrack-recording
tags: