Home

O táxi n.º 9297: An Auditory Time Travel

3 April 2024

Today the Muziekgebouw played host to a mesmerizing performance called O táxi n.º 9297. It was an orchestral narration that weaved through the silent film of the same name, a masterpiece dating back to 1927.

As all-around sound engineer, my role spanned the breadth of this auditory spectacle, from the load-in and setup on April 2 to ensuring every note and sound effect hit the mark during rehearsals and the live performance.

A symphony of silence awaits: The pre-show quiet of ‘O táxi n.º 9297’. The calm before the score: Setting the stage for ‘O táxi n.º 9297’ at the Muziekgebouw.

Connecting around 20 microphones, each one destined to capture the unique timbre of instruments like trumpets, clarinets, bassoons, the velvety touch of marimbas, and a whole universe of percussion, was no small feat. It was a task matched only by the talent of the musicians I had the pleasure to work with.

Their talent was something to behold. As they wielded an eclectic mix of props for foley – the art of creating live sound effects – the musicians truly brought the film to life, crafting an immersive soundscape that transported us all back to the roaring ’20s.

https://www.muziekgebouw.nl/nl/agenda/12645/o-taxi-n-o-9297

Concertzalen

FOH + monitors op je bestaande PA. Mijn goede voorbereiding is het halve werk. Luisteren—niet alleen naar de zaal, maar vooral naar de artiesten—is mijn kracht.

  • Ervaren met Yamaha, Meyer, Midas, L-Acoustics...
  • Snel resultaat met soca's en goed kabelmanagement
  • Backup-plan vóór het publiek binnenloopt

Festival side-stages

Jij focust op het hoofdpodium, ik run de foyer- of tweede stage alsof het de main-show is. Koppeling via Dante of analoog, en ik houd WhatsApp open voor snelle cues.

  • "Ik heb tóch nog een audio fragment" is geen probleem
  • Eigen laptop met offline editor & multitrack-recorder
  • Video instarts of simpel licht doe ik ook

Zakelijke panels

Sprekers zijn verstaanbaar, geen rondzingende headsets en een opname die direct naar de cutter kan. Ik regel de zenders én time de cues zodat de regisseur kan ademen.

  • DPA headsets & lavs professioneel gemonteerd
  • Wireless Workbench frequentie-coördinatie
  • Redundante 2-track & multitrack-recording
tags: muziekgebouw amsterdam orchestra